Ondřej Horák podává ve svém článku pro Deník N report o konferenci Kámen, město, papír, kterou v rámci programu Umění pro město pořádala ve dnech 9. a 10. listopadu 2022 Galerie hl. m. Prahy. Mezi pozitivními příklady práce s uměním ve veřejném prostoru zde zaznívají také projekty GAMPY. Děkujeme.
"Fungování Kulturního centra Hraničář vytvořené v dříve zanedbané budově bývalého kina v Ústí na Labem, práce v prostoru města (a řeky) v Pardubicích, které organizuje místní Galerie města Pardubic (GAMPA), nebo třeba plzeňská platforma a portál Pěstuj prostor, zastřešující různé kulturní a komunitní projekty.
Dlouhodobě oceňována je v tomto smyslu práce politiků ve východočeské Litomyšli, která by se v mnohém mohla stát pro Prahu vzorem. I tady nyní ustupují snahy o tradiční vnímání děl ve veřejném prostoru před „měkčím“ uměleckým a komunitním přístupem. Právě takové projekty dovolují lépe začleňovat místní obyvatele do samotného dění a nedělají z nich jen pasivní pozorovatele a konzumenty uměleckých exhibic.
Často jde o snahy malé komunity lidí, která dokáže strhnout a zapojit další skupiny místních obyvatel. Nejde tu o „sochy“ nebo „umělecká díla“ umístěná v prostoru města. Jde tu daleko víc o dialog, kreativní spolupráci, hledání řešení skrze malé úkoly a témata. V tom je možné vidět nejzásadnější změnu ve vnímání toho, čemu jsme si zvykli říkat „veřejný prostor města“." Ondřej Horák
Text je k přečtení zde.