+ Archív výstav

Intermezzo › 8/4–16/4/2023

Intermezzo
Intermezzo

spolupracující umělci a umělkyně: | Nikola Brabcová, Andreas Gajdošík, Hana Kokšalová, Denisa Langrová, Marika Smreková | < Habima Fuchs, Lukáš Gavlovský, Lucie Králíková, Adam Vačkář, Martin Zet > –Final_Final, Pavel Novotný, Michal Salwiński (PL), Skupina Pyl– {Allan Affichard (FR/GER), Cristina Maldonado (MEX/CZ), Janneke van den Putten (NL), aj.}

autoři konceptu: Jakub Adamec & Martina Johnová, Matyáš Dlab & Lukáš Jiřička (Terén), Lucie Váchová, Šárka Zahálková

architekt: Jakub Dvořák / Atlas forem


PROJEKTINTERMEZZO 2022/2023 8. dubna 2022 – 16. dubna 2023


INTERMEZZO: LOUČENÍ › SBOHEM A PŘÍHRÁDEK: 12.–16. dubna 2023


Rokem 2021 GAMPA uzavřela tříletý cyklus, jenž prostřednictvím výstav a dalších projektů nahlížel možné výklady pojmů resilience (2019), relativita (2020) a revoluce (2021). Mottem pro rok 2022 se nám stal pojem intermezzo.

Volně můžeme pojem intermezzo chápat jako plánovanou aktivitu nebo pauzu úmyslně „vloženou“ do života nebo tvorby a spojenou například s potřebou odpočinku, s nezbytností transformace, obratu a úniku ze zaběhlých kolejí, každodennosti, s překonáním pocitu nenaplněnosti, s chutí pomáhat, posunout se v životě nebo se zapojit do něčeho nového. Jedná se o formu, která je součástí většího celku, avšak může fungovat i sama o sobě. V rámci širšího celku se intermezzo často vztahuje k minulému – již proběhlému a zažitému, ale předjímá i budoucí principy práce.

[spolupráce] |péče| <zpomalení> –přesahy– {vzdělávání}

Celoročním programem, který bude uzavřen na jaře 2023 GAMPA uzavírá své působení v barokních prostorách bývalé sýpky na tzv. pardubickém Příhrádku. Další etapa fungování bude spjata s novými prostorami v novostavbě v areálu Automatických mlýnů, kam GAMPA plánuje své stěhování na přelomu jara a léta 2023. Rok 2022 a jaro 2023 proto programově pojímáme jako vědomou spojnici, prostor a čas pro revizi.


PROGRAMOVÉ VRSTVY


GALERIE JAKO ARCHIV

architekt: Jakub Dvořák

Interiér galerie pojímáme jako deník, jako záznam aktivit, které se dějí vně. GAMPA se stává místem setkávání a obousměrné směny informací, zkušeností, zážitků. Všichni jsme učitelé i žáci.

Autorem návrhu architektonického řešení je arch. Jakub Dvořák, který se nechal inspirovat prací italského avantgardního designérského, architektonického a urbanistického uskupení Superstudio, které fungovalo od konce 60. let do konce 70. let 20. století. Autorské modulární prvky otevírají galerijní prostor možnostem kontinuální proměny. Prostor tak zprostředkovává otisky probíhajících uměleckých aktivit, je archivem ve fyzickém i virtuálním slova smyslu, je časo-prostorovou mapou galerie v Intermezzu.


MŮŽEM VÁM POMOCT?

kurátorská dvojice: Jakub Adamec & Martina Johnová

projekty: Andreas Gajdošík: Veřejně prospěšné umělecké práce | Marika Smreková: Ateliér inkluzivní kultury | Nikola Brabcová: Leknínový čaj | Denisa Langrová: Výzkum a žití mezidruhových utopií | Hana Kokšalová: Ateliér budoucnosti 

Je umění, které nevzniká primárně jako hmotné umělecké dílo, ale je výsledkem spolupráce s určitou sociální skupinou nebo komunitou. V pandemické době část umělců a umělkyň méně tvořili a více pomáhali, nebo častěji tvořili něco více užitečného, vyšli z uzavřeného prostředí ateliérů a institucí směrem k veřejnosti, ke skutečnému životu, k potřebujícím. Tuto zkušenost chceme v celoročním cyklu přenést do doby postpandemické a umělce a umělkyně, kteří budou v Pardubicích několik týdnů, propojit s různými skupinami. Služba, společně trávený čas, spolupráce, setkávání mohou vyústit v (tvůrčí, sociální) proces terapie nebo úsilí pochopit a tematizovat problémy konkrétních společenských vrstev nebo jednoduše v pomoc s něčím, s čím si sami nedokážou poradit.

Vybraní autoři a autorky podle svých možností a dovedností mohou pomáhat s různými činnostmi: od šití na stroji, přes práce na zahradě, hlídání dětí, uklízení, vaření až po drobné opravy a úpravy v domácnostech nebo péči o zvířata a naslouchání i cvičení s tělem. Tato praxe v měřítku 1:1 má dvojí ontologický status. Tyto činnosti jsou „tím i tamtím“, uměním i životem, performancí i obyčejnou prací, uměleckým i politickým procesem. Přivoláváme myšlenky pákistánského umělce a aktivisty Rasheeda Araeena, který věří, že “umělci jsou obdařeni specifickou představivostí a mají moc zahájit procesy užitečné pro různé komunity” a dílo americké umělkyně Mierle Laderman Ukeles praktikující umění péče o nejbližší okolí a přírodní prostředí. Ukeles v roce 1969 vydala Manifesto for Maintenance Art 1969!, a ten začíná prohlášením: „Jsem umělkyně. Jsem žena. Jsem manželka. Jsem matka. (Náhodné pořadí) Zatraceně hodně peru, uklízím, vařím, obnovuju, podporuju, uchovávám atd. Také (až dosud odděleně) "dělám" umění. Teď budu tyto každodenní věci prostě dělat a vyplavovat je do vědomí, vystavovat je, jako umění [...] MOJE PRÁCE BUDE TÍM DÍLEM".


MIMOCHODEM

kurátorka: Lucie Váchová

projekty: Martin Zet: Místa, kde člověk porušil zemský povrch, aby to, co nalezne, použil | Habima Fuchs: Mirroring of the Still Standing Sun | Lukáš Gavlovský: Nahoru Labem | Lucie Králíková: Pouť Adlergebirge | Adam Vačkář: Mávnutí křídel |

Cestu můžeme vnímat jako způsob intenzivního propojení s vlastním já, mnohdy ji ale podnikáme také jen tak, bez hlubšího smyslu, s cílem jednoduše zmizet, bloumat venku, ztratit se daleko od lidí, podniknout něco neobvyklého. Také projekty pětice Lukáš Gavlovský, Habima Fuchs, Martin Zet, Adam Vačkář a Lucie Králíková často vznikají v souvislosti s chůzí krajinou nebo s cestami. Součástí jejich symbolických poutí, cest i obyčejných „úniků“ jsou různé experimenty, práce s přírodními materiály, land artové nebo konceptuální postupy, ekologické apely, vznikají záměrně i tak trochu mimochodem, jako druhotné výstupy putování. Cesta sama totiž mnohdy slouží jako záměrná pauza, vystoupení ze zaběhlé rutiny, jindy do jejího průběhu vstupuje nečekaná náhoda, která změní její zamýšlenou formu. Jednou z možností, jak se vymanit ze stereotypu každodenní reality totiž může být právě cesta spojovaná s očekávaným dobrodružstvím, s pocitem svobody a s hledáním nových podnětů. Na jedné straně cestu dnes v době celosvětové mobility vnímáme jako prostředek odpočinku, stále víc současníků si ale naléhavě uvědomuje také nezbytnost obnovit svůj vztah a citlivost vůči krajině, znovu oživit chůzi nebo bezcílné tuláctví a probouzet senzibilitu k mimolidskému světu. Pohyb otevřeným prostorem se stává příležitostí, jak vyjádřit úctu krajině, zažívat radost, slouží ale paralelně k oživování či objevování nových rituálů a prožitků, k hledání cest nejen k přírodě, ale především k sobě i k druhým, s nimiž můžeme putování prožívat a sdílet.


SLUČOVÁNÍ VRSTEV

kurátoři: Matyáš Dlab & Lukáš Jiřička (Terén), Šárka Zahálková

projekty: Michał Salwiński: The Dream in a Supermarket | Pavel Novotný: Ke strojům! | Final_Final | Skupina Pyl&Janneke van den Putten: Sunrise to Sunrise | Allan Affichard: The Tribology Series | Cristina Maldonado: School of Magical Giving |

Koncepce vytvořená platformou Terén pro galerii GAMPA bytostně naplňuje vstup do veřejného prostoru v různých podobách spolupráce nejen mezi umělci a galerií, ale i umělci a publikem, diváky. Kurátorské gesto Terénu chce nabídnout citlivé vstupy do veřejného prostoru, jež jsou mnohdy založeny na zjitřeném vnímání okolí, soustředěné procházky městem, jemné a nenásilné intervence do prostředí města i galerie fyzickou akcí, esteticky, ale mezilidsky umocněnou přítomností, spoluprací. Záměr je co nejprostšími prostředky umocnit a vychýlit fenomény, věci a procesy zakoušené jako běžné s tím, že se jim přiznává umělecký náboj nebo jsou celé napadeny fikcí, imaginací, podvratnou touhou nabídnout jiné čtení toho, co je považováno za známé a dané, posunutí běžných rolí a funkcí všeho myslitelného. Pardubice pro podobné akce mohou být se svoji architekturou a obyvateli ideální scénou. 

Kurátorský výběr platformy Terén doplňuje Šárka Zahálková o několik uměleckých projektů, jež jsou založené na spolupráci a tvůrčí participaci vybraných umělců a umělkyň s různými skupinami obyvatel města. Jejich projekty vytváří platformu pro vzájemné učení se, či hledání jiných perceptivních možností poznávání okolního i vnitřního světa.


 


Za finanční podporu děkujeme: Ministerstvo kultury ČR, Magistrát města Pardubic
Programoví partneři: Terén
Mediální partneři: Artikl, FlashArt, Artmap, Artyčok.tv

-----

Dokumenty ke stažení

TZ_INTERMEZZO.docx × Interrmezzo_plakat

Doprovodný program

+ Doprovodný program

Umělecký pohled | audiovizuální dílna

Umělecký pohled | audiovizuální dílna
› pá 22/4/2022 18:00

GAMPA | veřejné prostory města | workshop

Audiovizuální dílna, kterou v rámci projektu Přes překážky/Breaking barriers/Te čhinel o agora pořádá pardubický spolek OFFCITY a brněnská platforma TUKE.TV. Výtvarné umění se setkává s audiovizí ve společném zájmu, kterým je kultivace veřejného prostoru, budování porozumění a bourání neviditelných bariér.

Seniorský pátek: Práce s hlínou

Seniorský pátek: Práce s hlínou
› pá 22/4/2022 10:00

GAMPA | workshop | Intermezzo

Dílna pro tvůrčí babičky a dědečky. Naším heslem je: věk je jen číslo. Jaký to je pocit zabořit ruce do hlíny? Někdo to zná ze zahrádky, někdo zase od hrnčířského kruhu.

Rodinná středa: Obrazotvary

Rodinná středa: Obrazotvary
› st 20/4/2022 10:00

GAMPA | workshop | Intermezzo

Otevřená dílna pro děti i jejich rodiče či prarodiče. Prostor pro to se setkat, bavit i naučit. Co je to vlastně tvar a jak vznikne?

Tvůrčí neděle: Zpátky na zem

Tvůrčí neděle: Zpátky na zem
› ne 10/4/2022 15:00

GAMPA | workshop | Intermezzo

Výtvarná laboratoř s umělkyní Nikolou Brabcovou pro ty, kteří si chtějí vyzkoušet přípravu a míchání vlastní barev z přírodních pigmentů.

Veřejně prospěšné umělecké práce

Veřejně prospěšné umělecké práce
› so 9/4/2022 15:00

GAMPA | přednáška | Intermezzo

Představení projektu Můžem vám pomoct?, který je jednou z vrstev Intermezza, a prezentace umělce Andrease Gajdošíka.

Intermezzo – opening & hostina & Max Eilbacher (USA): Rough Music Volume I

Intermezzo – opening & hostina & Max Eilbacher (USA): Rough Music Volume I
› pá 8/4/2022 18:00

GAMPA | koncert | vernisáž | Intermezzo

Prostor galerie se v letošním roce proměňuje v otevřený archiv, deník či zázemí pro aktivity, které se dějí a budou dít mimo něj. Stává se prostorem pro setkávání, sdílení a prolínání. Součástí zahajovacího večera bude zvuková performance amerického hudebníka usazeného v Berlíně Maxe Eilbachera.

Martin Zet: Místa, kde člověk porušil zemský povrch, aby to, co nalezne, použil

Martin Zet: Místa, kde člověk porušil zemský povrch, aby to, co nalezne, použil
› pá 8/4/2022 11:00

krajina | performance | pouť | rezidence | Intermezzo

Cihelna (Čepí) › Hlína, co nakopeme, vypadá jak písek, ale s vodou je mazlavá, tvárná.

Studna (Staré Jesenčany) › "A myslíte, že ta hladina spodní vody je spojena s Labem?" – "Asi ne. Když jsme to tady stavěli, tak říkali, že tady všechny prameny jsou ze Železných hor." – "Jako Chrudimka, že jo?" – "Jako Chrudimka. A taky v tý vodě je prý zvýšený obsah železa." – "Dobře, tak píšu: Sedm metrů hluboká studna, hladina v hloubce tři metry." – "Napište si Staré Jesenčany, jsou ještě Nové Jesenčany, ale ty jsou už součást Pardubic." Vyjdu za vesnici do polí, sednu si na lavičku, vytáhnu láhev s čerstvě nabranou vodou, sedím, dívám se, čichám obilí, piji. Mám ji zanést do galerie nebo vypít? Je chladná, hladce, hladce pomalu klesá do útrob, zpomalovaná podtlakem úst.

Michał Salwiński (PL): The Dream in a Supermarket

Michał Salwiński (PL): The Dream in a Supermarket
› pá 8/4/2022 10:00

OC Grand | performance | Intermezzo

Imaginární výprava pro jednoho diváka s telefonem v rámci zahajovacího víkendu projektu Intermezzo. Nutná rezervace!

Divák je pozván, aby se připojil k jedinečnému zážitku z nakupování, při němž se zamýšlí nad univerzem supermarketu a oživuje svůj vztah k předmětům, které si v něm může koupit. Diváka provede obchodním domem Astronaut prostřednictvím mobilního telefonu. Výprava je plná vyprávění, chůze a plnění jednoduchých, hravých instrukcí a úkolů.

Můžem vám pomoct? | Andreas Gajdošík

Můžem vám pomoct? | Andreas Gajdošík
› čt 7/4/2022 10:00

veřejné prostory města | rezidence | Intermezzo

Je umění, které nevzniká primárně jako hmotné umělecké dílo, ale je výsledkem spolupráce s určitou sociální skupinou nebo komunitou. 

Prvním hostujícím umělcem programové vrstvy Můžem vám pomoct?, který se rozhodl po dobu svého pardubického pobytu vypomáhat čištěním ulic, břehů řek a soch, je Andreas Gajdošík