+ Připravujeme
III: Těla prachu › 5/4–23/5/2025


Participující umělci a umělkyně: Jenny Ȧkerlund (SWE), Anetta Mona Chisa (RO/SK/CZ), Jindřiška Jabůrková (CZ), Noa Kurnick (IL), Jaroslav Kyša (SK), Šárka Koudelová (CZ), Matěj Liška (CZ), Nela Pietrová (CZ), David Střeleček (CZ), Dagmar Šubrtová (CZ)
Kurátorka: Šárka Koudelová
Spolupracovnice a spolupracovníci: tým GAMPA Pardubice, Vojtěch Novák, Ondřej Uherek, Nikola Březinová, Lucie Oplíštilová, Radka Francová, Jakub Štrba, Lukáš Kopecký
Technická spolupráce na architektuře výstavy: Václav Hník
Edukační program: Nikola Březinová
Grafika: Tereza Drábková
Název výstavy a její hlavní myšlenková osa je vědomou referencí na esej Astridy Neimanis Bodies of Water. Polemika o vodě, kterou naše těla sdílí s celoplanetárním koloběhem, byla nutnou verbalizací uvědomění, že jsme přímou součástí okolních ekosystémů, se kterými tedy i ze zcela zištných důvodů musíme sympatizovat a pečovat o ně. III: Bodies of Dust navazují na tento způsob myšlení a tematizují zrcadlení lidského těla a prožívání v geologických materiálech a dějích. Výstava je třetí kapitolou volné série skupinových projektů, u kterých Šárka Koudelová kombinuje své role umělkyně a kurátorky a hledá tak nové způsoby spolupráce v globálním prostředí umělecké scény. III: Bodies of Dust si stejně jako předchozí dvě kapitoly (I: Too Close To Far, Prám, Praha, 2020 a II: Něžná / II: The Meek One, 2021, Karlin Studios, Praha, 2021) klade za cíl stát se vrstevnatým a inkluzivním komunikačním nástrojem, který umožňuje zkoumat téma z různých pozic všech zúčastněných, přičemž cílem je společný prožitek a fyzické i myšlenkové propojení všech děl v jedno prostředí – či tělo.
Metafora lidského těla jako prachu, hlíny nebo písku je ve své bibličnosti stará jako naše kulturní vědomí. Přesto se zdá, že je nutné tuto fyzickou sounáležitost s veškerou hmotou na Zemi aktualizovat. Cítíme potřebu ji nově formulovat a skrze společný prožitek posunout společenské uvažování o lidském těle a vlivech, které jsou zapsané ve všem, co do něj přichází, vstřebává se, krystalizuje, metamorfuje a stává se jeho syntetickou součástí. Spektrum barevných odstínů sochařské hlíny se překrývá se škálou barev lidské kůže i vnitřních orgánů. Dokud hlína nevyschne, má velmi proměnnou až fluidní formu. Naopak při neopatrném zacházení nebo příliš rychlé změně teplot puká, bez vody má vrásky, praská, práchniví a rozpadá se na prach. Stejně jako naše zranitelná těla je přímo závislá na poměru jednotlivých chemických prvků a na obsahu vody. Stejně jako naše tlející a znovu se rodící těla je součástí veškeré pozemské, respektive vesmírné hmoty. Díky vzdušným proudům někdy dýcháme písek ze Sahary i hvězdný prach. Ten je možné chápat jako všeprostupující magický element, který podle panspermické teorie přinesl život na naši planetu v podobě spór mikroorganismů, putujících pomocí pevných mikročástic kosmickým prostorem.
Uvědomění, že živá i neživá hmota na Zemi i v kosmu je sdílená, je výzvou k empatii s mimosystémovými identitami a s těly nelidskými. Prostor galerie, vystavěný z hliněných cihel proto vnímáme jako sobě rovný organismus – tělo, které sdílíme s příchozími diváky a které je zároveň naše. Podobně jako jsou těla matky a dítěte navždy propojené obousměrně migrovanými buňkami, jsou součástí galerijního těla naše díla, povýšená na orgány nebo zatěžující životní funkce coby ledvinové či žlučníkové kameny.
S hliněným tělem galerie je snadné se ztotožnit – stejně jako my má páteř. Ta je osou celého tělesného prostoru, dovoluje mu se vzpřímit i se stočit a spočinout. Na ní se upínají svaly, ona určuje rytmus rozmístění ostatních částí, za což jim poskytuje oporu a chrání je. V bezpečném prostoru pod žebry dochází k mísení prachu.
Za finanční podporu děkujeme: Ministerstvo kultury ČR, Státní fond kultury, Statutární město Pardubice
Mediální spolupráce: Artalk.cz, Artikl, Artmap, Artyčok.tv, FlashArt, Art+Antiques
-----Dokumenty ke stažení
Tisková zpráva III Bodies of Dust, III Těla prachu - GAMPA.pdfDoprovodný program
+ Doprovodný program

Vernisáž výstavy III: Těla prachu
› so 5/4/2025 15:00
Srdečně zveme na vernisážový program k zahajované výstavě III: Bodies of Dust / III: Těla prachu.

Rodinná středa: Vesmírné hlubiny a písečné duny
› st 9/4/2025 10:00
Tvůrčí dílna pro děti 1,5 – 5 let i jejich rodiče či prarodiče. Prostor pro to se setkat, bavit i učit.

Seniorský pátek: Ruce v hlíně
› pá 11/4/2025 10:00
Dílna pro tvůrčí seniory, babičky a dědečky. Naším heslem je: věk je jen číslo.

Tvůrčí neděle: Hvězdný prach
› ne 13/4/2025 15:00
Víkendová dílna (nejen) pro děti od 5 let, ale i pro jejich rodiče a další dospěláky, kteří se nebojí zkoumat zákoutí a možnosti současného umění i sebe sama.
Manka Lustigová & sorbitol drops: OddenkyLive
› so 5/4/2025 18:30
V rámci vernisáže výstavy III: Bodies of Dust / III: Těla prachu v GAMPĚ se představí projekt Oddenky, unikátní porcelánový soundsystém výtvarnice Manky Lustigové a hudebníka sorbitol drops.
Projekt Oddenky zkoumá fenomén rezonance v keramickém materiálu. Ze 16 porcelánových plátů různých tvarů a velikostí je vytvořen nástroj se specifickým laděním, kde desky fungují jako reproduktory. Instalace vybízí ke zkoumání reality sluchem, reflektuje křehkost společenského uspořádání, podobnosti i odlišnosti mezi jedinci a hranice osobního projevu i skupinové koexistence. Performance se pohybuje mezi konejšivými ambientními drony, třpytivými zvonivými perkusemi a vysokofrekvenčními zvuky, které testují hranice rezonance. Nejdůležitějšími prvky tu jsou ticho, pomlky různých délek a dynamika hlasitosti.
Manka Lustigová vystudovala keramický design na Západočeské univerzitě. Její praxe se noří do akustiky, prostorových instalací a materiálového výzkumu. S oblibou se věnuje stavbě hudebních nástrojů a DIY.
sorbitol drops je experimentální hudební producent a vizuální umělec žijící v Praze. Kromě hudební produkce se věnuje tvorbě multimediálních instalací obvykle kombinujících video a zvuk. Jeho debut Remízek Music vyšel v roce 2024 na labelu Gin&Platonic.
Na performanci bude od 20:00 navazovat koncert Jessicy Pavone a kapely Spinifex Maxximus v Divadle 29.