+ Archív výstav

Intermezzo › 8/4–16/4/2023

Intermezzo
Intermezzo

spolupracující umělci a umělkyně: | Nikola Brabcová, Andreas Gajdošík, Hana Kokšalová, Denisa Langrová, Marika Smreková | < Habima Fuchs, Lukáš Gavlovský, Lucie Králíková, Adam Vačkář, Martin Zet > –Final_Final, Pavel Novotný, Michal Salwiński (PL), Skupina Pyl– {Allan Affichard (FR/GER), Cristina Maldonado (MEX/CZ), Janneke van den Putten (NL), aj.}

autoři konceptu: Jakub Adamec & Martina Johnová, Matyáš Dlab & Lukáš Jiřička (Terén), Lucie Váchová, Šárka Zahálková

architekt: Jakub Dvořák / Atlas forem


PROJEKTINTERMEZZO 2022/2023 8. dubna 2022 – 16. dubna 2023


INTERMEZZO: LOUČENÍ › SBOHEM A PŘÍHRÁDEK: 12.–16. dubna 2023


Rokem 2021 GAMPA uzavřela tříletý cyklus, jenž prostřednictvím výstav a dalších projektů nahlížel možné výklady pojmů resilience (2019), relativita (2020) a revoluce (2021). Mottem pro rok 2022 se nám stal pojem intermezzo.

Volně můžeme pojem intermezzo chápat jako plánovanou aktivitu nebo pauzu úmyslně „vloženou“ do života nebo tvorby a spojenou například s potřebou odpočinku, s nezbytností transformace, obratu a úniku ze zaběhlých kolejí, každodennosti, s překonáním pocitu nenaplněnosti, s chutí pomáhat, posunout se v životě nebo se zapojit do něčeho nového. Jedná se o formu, která je součástí většího celku, avšak může fungovat i sama o sobě. V rámci širšího celku se intermezzo často vztahuje k minulému – již proběhlému a zažitému, ale předjímá i budoucí principy práce.

[spolupráce] |péče| <zpomalení> –přesahy– {vzdělávání}

Celoročním programem, který bude uzavřen na jaře 2023 GAMPA uzavírá své působení v barokních prostorách bývalé sýpky na tzv. pardubickém Příhrádku. Další etapa fungování bude spjata s novými prostorami v novostavbě v areálu Automatických mlýnů, kam GAMPA plánuje své stěhování na přelomu jara a léta 2023. Rok 2022 a jaro 2023 proto programově pojímáme jako vědomou spojnici, prostor a čas pro revizi.


PROGRAMOVÉ VRSTVY


GALERIE JAKO ARCHIV

architekt: Jakub Dvořák

Interiér galerie pojímáme jako deník, jako záznam aktivit, které se dějí vně. GAMPA se stává místem setkávání a obousměrné směny informací, zkušeností, zážitků. Všichni jsme učitelé i žáci.

Autorem návrhu architektonického řešení je arch. Jakub Dvořák, který se nechal inspirovat prací italského avantgardního designérského, architektonického a urbanistického uskupení Superstudio, které fungovalo od konce 60. let do konce 70. let 20. století. Autorské modulární prvky otevírají galerijní prostor možnostem kontinuální proměny. Prostor tak zprostředkovává otisky probíhajících uměleckých aktivit, je archivem ve fyzickém i virtuálním slova smyslu, je časo-prostorovou mapou galerie v Intermezzu.


MŮŽEM VÁM POMOCT?

kurátorská dvojice: Jakub Adamec & Martina Johnová

projekty: Andreas Gajdošík: Veřejně prospěšné umělecké práce | Marika Smreková: Ateliér inkluzivní kultury | Nikola Brabcová: Leknínový čaj | Denisa Langrová: Výzkum a žití mezidruhových utopií | Hana Kokšalová: Ateliér budoucnosti 

Je umění, které nevzniká primárně jako hmotné umělecké dílo, ale je výsledkem spolupráce s určitou sociální skupinou nebo komunitou. V pandemické době část umělců a umělkyň méně tvořili a více pomáhali, nebo častěji tvořili něco více užitečného, vyšli z uzavřeného prostředí ateliérů a institucí směrem k veřejnosti, ke skutečnému životu, k potřebujícím. Tuto zkušenost chceme v celoročním cyklu přenést do doby postpandemické a umělce a umělkyně, kteří budou v Pardubicích několik týdnů, propojit s různými skupinami. Služba, společně trávený čas, spolupráce, setkávání mohou vyústit v (tvůrčí, sociální) proces terapie nebo úsilí pochopit a tematizovat problémy konkrétních společenských vrstev nebo jednoduše v pomoc s něčím, s čím si sami nedokážou poradit.

Vybraní autoři a autorky podle svých možností a dovedností mohou pomáhat s různými činnostmi: od šití na stroji, přes práce na zahradě, hlídání dětí, uklízení, vaření až po drobné opravy a úpravy v domácnostech nebo péči o zvířata a naslouchání i cvičení s tělem. Tato praxe v měřítku 1:1 má dvojí ontologický status. Tyto činnosti jsou „tím i tamtím“, uměním i životem, performancí i obyčejnou prací, uměleckým i politickým procesem. Přivoláváme myšlenky pákistánského umělce a aktivisty Rasheeda Araeena, který věří, že “umělci jsou obdařeni specifickou představivostí a mají moc zahájit procesy užitečné pro různé komunity” a dílo americké umělkyně Mierle Laderman Ukeles praktikující umění péče o nejbližší okolí a přírodní prostředí. Ukeles v roce 1969 vydala Manifesto for Maintenance Art 1969!, a ten začíná prohlášením: „Jsem umělkyně. Jsem žena. Jsem manželka. Jsem matka. (Náhodné pořadí) Zatraceně hodně peru, uklízím, vařím, obnovuju, podporuju, uchovávám atd. Také (až dosud odděleně) "dělám" umění. Teď budu tyto každodenní věci prostě dělat a vyplavovat je do vědomí, vystavovat je, jako umění [...] MOJE PRÁCE BUDE TÍM DÍLEM".


MIMOCHODEM

kurátorka: Lucie Váchová

projekty: Martin Zet: Místa, kde člověk porušil zemský povrch, aby to, co nalezne, použil | Habima Fuchs: Mirroring of the Still Standing Sun | Lukáš Gavlovský: Nahoru Labem | Lucie Králíková: Pouť Adlergebirge | Adam Vačkář: Mávnutí křídel |

Cestu můžeme vnímat jako způsob intenzivního propojení s vlastním já, mnohdy ji ale podnikáme také jen tak, bez hlubšího smyslu, s cílem jednoduše zmizet, bloumat venku, ztratit se daleko od lidí, podniknout něco neobvyklého. Také projekty pětice Lukáš Gavlovský, Habima Fuchs, Martin Zet, Adam Vačkář a Lucie Králíková často vznikají v souvislosti s chůzí krajinou nebo s cestami. Součástí jejich symbolických poutí, cest i obyčejných „úniků“ jsou různé experimenty, práce s přírodními materiály, land artové nebo konceptuální postupy, ekologické apely, vznikají záměrně i tak trochu mimochodem, jako druhotné výstupy putování. Cesta sama totiž mnohdy slouží jako záměrná pauza, vystoupení ze zaběhlé rutiny, jindy do jejího průběhu vstupuje nečekaná náhoda, která změní její zamýšlenou formu. Jednou z možností, jak se vymanit ze stereotypu každodenní reality totiž může být právě cesta spojovaná s očekávaným dobrodružstvím, s pocitem svobody a s hledáním nových podnětů. Na jedné straně cestu dnes v době celosvětové mobility vnímáme jako prostředek odpočinku, stále víc současníků si ale naléhavě uvědomuje také nezbytnost obnovit svůj vztah a citlivost vůči krajině, znovu oživit chůzi nebo bezcílné tuláctví a probouzet senzibilitu k mimolidskému světu. Pohyb otevřeným prostorem se stává příležitostí, jak vyjádřit úctu krajině, zažívat radost, slouží ale paralelně k oživování či objevování nových rituálů a prožitků, k hledání cest nejen k přírodě, ale především k sobě i k druhým, s nimiž můžeme putování prožívat a sdílet.


SLUČOVÁNÍ VRSTEV

kurátoři: Matyáš Dlab & Lukáš Jiřička (Terén), Šárka Zahálková

projekty: Michał Salwiński: The Dream in a Supermarket | Pavel Novotný: Ke strojům! | Final_Final | Skupina Pyl&Janneke van den Putten: Sunrise to Sunrise | Allan Affichard: The Tribology Series | Cristina Maldonado: School of Magical Giving |

Koncepce vytvořená platformou Terén pro galerii GAMPA bytostně naplňuje vstup do veřejného prostoru v různých podobách spolupráce nejen mezi umělci a galerií, ale i umělci a publikem, diváky. Kurátorské gesto Terénu chce nabídnout citlivé vstupy do veřejného prostoru, jež jsou mnohdy založeny na zjitřeném vnímání okolí, soustředěné procházky městem, jemné a nenásilné intervence do prostředí města i galerie fyzickou akcí, esteticky, ale mezilidsky umocněnou přítomností, spoluprací. Záměr je co nejprostšími prostředky umocnit a vychýlit fenomény, věci a procesy zakoušené jako běžné s tím, že se jim přiznává umělecký náboj nebo jsou celé napadeny fikcí, imaginací, podvratnou touhou nabídnout jiné čtení toho, co je považováno za známé a dané, posunutí běžných rolí a funkcí všeho myslitelného. Pardubice pro podobné akce mohou být se svoji architekturou a obyvateli ideální scénou. 

Kurátorský výběr platformy Terén doplňuje Šárka Zahálková o několik uměleckých projektů, jež jsou založené na spolupráci a tvůrčí participaci vybraných umělců a umělkyň s různými skupinami obyvatel města. Jejich projekty vytváří platformu pro vzájemné učení se, či hledání jiných perceptivních možností poznávání okolního i vnitřního světa.


 


Za finanční podporu děkujeme: Ministerstvo kultury ČR, Magistrát města Pardubic
Programoví partneři: Terén
Mediální partneři: Artikl, FlashArt, Artmap, Artyčok.tv

-----

Dokumenty ke stažení

TZ_INTERMEZZO.docx × Interrmezzo_plakat

Doprovodný program

+ Doprovodný program

Malá změna, velký význam: workshop

Malá změna, velký význam: workshop
› pá 30/9/2022 11:00

veřejné prostory města | workshop | Umění ve veřejném prostoru

Od května do července jsme prostřednictvím ankety od obyvatel města sbírali podněty, postřehy a názory týkající se pardubického veřejného prostoru. Zajímalo nás, jaká místa, témata či osobnosti si v očích veřejnosti zaslouží patřičnější pozornost. Výsledky ankety nás mile překvapily precizností odpovědí a pozorným všímáním si detailů, které by mohly ujít naší pozornosti. Na základě podnětů v anketě a doporučení jsme vybrali dvě zelená místa v Pardubicích, která si zaslouží malé, ale podstatné změny: Bubeníkovy sady a Zborovské náměstí.

Final_Final_Intermezzo

Final_Final_Intermezzo
› čt 29/9/2022 10:00

veřejné prostory města | procházka | Intermezzo

Sbíráme zážitky, události a vzpomínky na trase Příhrádek – Automatické mlýny! Stala se Vám na této trase zvláštní příhoda, či událost? Chodíte tudy den co den a znáte tu každý centimetr? Existuje zkušenost spjatá s těmito místy, o kterou byste se s námi rádi podělili? Ozvěte se nám na e-mail sarka@gmpardubice.cz.  Ve dnech 29. září – 1. října 2022 budou v Pardubicích Vaše zážitky  sbírat architekti a architektky ze skupiny Final_Final.

Simon Whetham: ChannellingAV

Simon Whetham: ChannellingAV
› út 27/9/2022 20:00

GAMPA | koncert | performance | Electroconnexion | Intermezzo

Nová zvuková performance respektovaného britského hudebníka ve specifickém prostředí Galerie města Pardubic slibuje silný akustický zážitek.

Jiří Sádlo: Tváře města

Jiří Sádlo: Tváře města
› so 17/9/2022 13:00

veřejné prostory města | procházka | Intermezzo

Biolog a spisovatel Jiří Sádlo se věnuje sledování kulturně-přírodních procesů, vývojem a proměnou krajiny nejen v souvislosti s působením globalizace, klimatických změn či suburbanizace, zabývá se fenomény jako je veřejný a hybridní prostor, vnitřní periferie nebo městská příroda. Pardubicemi vás provede v rámci odpolední procházky.

Sraz je ve 13:00 před Machoňovou pasáží (z třídy Míru, s sebou doporučujeme pevnou obuv).

Seniorský pátek: Grafika přírodními pigmenty

Seniorský pátek: Grafika přírodními pigmenty
› pá 16/9/2022 10:00

GAMPA | workshop | Intermezzo

Kolik barev v sobě skrývá příroda? Mají v sobě rostliny na podzim stále stejně pigmentu? Pojďte si s námi pomocí rostlin a grafického lisu vytvořit závěsný obraz – objekt na zeď nebo do okna. Tisk na plátno je o náhodě i dobrodružství. Dílna pro tvůrčí babičky a dědečky. Naším heslem je: věk je jen číslo.

Den mě oslepí, večer utiší, noc mě skryje (v rámci festivalu Týdny pro duševní zdraví)

Den mě oslepí, večer utiší, noc mě skryje (v rámci festivalu Týdny pro duševní zdraví)
› st 14/9/2022 18:00

GAMPA | veřejné prostory města | performance | procházka | Intermezzo

Autorská audio-procházka veřejnými prostory města uskutečňovaná v rámci festivalu Týdny pro duševní zdraví.

Můžem vám pomoct? | Denisa Langrová

Můžem vám pomoct? | Denisa Langrová
› po 12/9/2022 10:00

GAMPA | veřejné prostory města | rezidence | Intermezzo

Koncepty umělkyně Denisy Langrové vycházejí z ekofeministických teorií, environmentálních studií, mezidruhových a nebinárních základů. Zajímají ji průsečíky příběhů lidí a ostatních zvířat, koncept domestikace a jeho možná souvislost s láskou, osobní zkušeností života v globální krizi a kapitalismu. Osobní vnímá jako politické a naopak. Hledá prostory pro konkrétní utopie na počátku apokalypsy. V rámci svého pardubického pobytu bude Denisa pomáhat v péči o zvířata a bude pokračovat ve svém výzkumu aktivit různých subjektů usilujících o empatický přístup k nelidským zvířatům a jejich osvobození napříč historií. 

Tvůrčí neděle: Udržitelné památníky (Dny Evropského kulturního dědictví)

Tvůrčí neděle: Udržitelné památníky (Dny Evropského kulturního dědictví)
› ne 11/9/2022 15:00

GAMPA | workshop | Intermezzo

Rádi si na památku schováváte vstupenky, lístky, jízdenky a další poklady? Kam ale všechny ty vzpomínky poskládat, utřídit a napěchovat? Nejlépe do památníku a ještě lépe vlastnoručně vyrobeného! Víkendová dílna pro děti, pro jejich rodiče a další dospěláky, pro všechny, kteří se nebojí zkoumat zákoutí a možnosti současného umění i sebe sama.

Pavel Novotný: Ke strojům (analogově úklepová performance)

Pavel Novotný: Ke strojům (analogově úklepová performance)
› pá 9/9/2022 17:00

GAMPA | veřejné prostory města | literatura | performance | workshop | Intermezzo | Textconnexion

Možná si říkáte: “Moc rádi bychom se připojili ke strojově-úklepové jednotce, ale v pátek večer nás čeká bohužel jiný program. Co s tím?” – Nasloucháme vám a máme řešení! S Pavlem Novotným jsme se shodli, že přátelé Gampy jsou učenliví, akční a nebojácní, pročež přípravného setkání netřeba. Pro účast v analogově-úklepové performanci Ke strojům vám tedy bohatě stačí sobota. Chcete se přidat? Napište nám: sarka@gmpardubice.cz. Těšíme se!

Doku–pohled | audiovizuální dílna

Doku–pohled | audiovizuální dílna
› pá 9/9/2022 16:30

GAMPA | veřejné prostory města | workshop

Dílna zaměřená na průzkum možností nefiktivního filmu. Budeme se věnovat různým dokumentárním přístupům v rámci audiovizuální praxe. Workshop v rámci projektu Přes překážky/Breaking barriers/Te čhinel o agora pořádá pardubický spolek OFFCITY a brněnská platforma TUKE.TV. Výtvarné umění se setkává s audiovizí ve společném zájmu, kterým je kultivace veřejného prostoru, budování porozumění a bourání neviditelných bariér.