+ Archív výstav
Mlýnský ostrov › MølleØy › 29/9–25/2/2024
participující umělci a umělkyně: David Böhm & Jiří Franta, Ondřej Buddeus & kol. (Tereza Bínová, Milan Děžinský, Alžběta Stančáková), Kateřina Jirsová, Kristina Fingerlandová, Artur Magrot, Ian Mikyska, Tomáš Moravec & další
hosté: Agnieszka Foltyn (CA/NO), Sayed Sattar Hasan (GB/NO), Alessandro Marchi (IT/NO), Araiz Mesanza (ES/NO) & další
kurátorská dvojice: Kjetil Detroit Kristensen (NO), Šárka Zahálková
& kolektiv spolupracovníků a spolupracovnic: za GAMPU: Nikola Březinová, Josef Čevora, Tereza Drábková, Václav Jánoščík, Tereza Kopecká, Jakub Kudláček, Jolana Lažová, Tomáš Magrot, Aleš Mach, Jaromír Možíš, Vojtěch Novák, Elena Pecenová, Honza Rous & kol., Marie Sieberová, Patrik Sedlák, Damián Sommer, Valentýna Šatrová, Adam Trbušek, Dorota Václavíková, Maxine Vajt & za Divadlo 29: Martina dvořáková, Jaroslav Horecký, Dominik Jílek, Jakub Štrba, Jaroslav Tarnovski, Zdeněk Závodný & další
PROJEKT › MLÝNSKÝ OSTROV › GRAND OPENING AUTOMATICKÝCH MLÝNŮ: 29. září – 1. října 2023
MØLLEØY: PIZZA BOX › soundtrack k výstavě / (něco jako) katalog / krabice plná překvapení
SOUOSTROVÍ › podcast jako prolog k Mlýnskému ostrovu
Vícevrstevnatý projekt, kterým GAMPA zahajuje novou etapu své existence, zkoumá možnosti časoprostorového vyprávění v kontextu příběhu ikonické stavby Automatických mlýnů v Pardubicích. Ta prošla během 10 let výraznou proměnou z mlynárenského provozu do uměleckého centra. V procesu této proměny hrálo důležitou roli zapojení občanů a nezávislé umělecké scény. Cílem projektu Mlýnský ostrov je tuto roli reflektovat a prostřednictvím soudobé umělecké řeči připomenout a převyprávět příběh místa v jiném narativu.
NARATIV EXPOZICE
Spíše než o výstavu jde o autorský environment – architekturu uvnitř architektury. Vize tohoto řešení vychází z motivu ostrova, proměnlivé krajiny, litosférických desek i příběhu samotného mlýnského areálu. Základní ideový rámec vytváří prostor pro kolektivní a individuální multižánrovou uměleckou a kurátorskou tvorbu. Vyprávění je soustředěno do tří kapitol: dozvuk, směna, transformace. Jde o témata, která se dotýkají historie místa, současně však souvisí s dalšími celospolečenskými tématy, nabízí jiné výklady a souvislosti.
Kapitola věnující se dozvuku se dotýká motivů pozměněné městské akustiky v procesu transformace měst, ale i hlasů veřejnosti a různých komunit ve veřejném prostoru.
Směna je kapitolou o práci, její proměně, změně priorit – je o práci v kontextu továrenského směnného provozu i o hodnotě a ohodnocování umělecké práce.
Kapitola transformace pojednává nejen o samotné proměně místa, nýbrž a především o transformaci institucí.
PROCESUALITA ZKUŠENOSTÍ
Důležité pro projekt Mlýnský ostrov je, že jádro kurátorského výběru spolupracujících umělců a umělkyň tvoří osobnosti, které se proměny Automatických mlýnů z továrny do uměleckého centra v různých fázích procesu účastnily a do projektu tedy vstoupily s předchozí zkušeností a vzpomínkou na prostor a procesuální práci s ním. V mnoha případech tento způsob práce v site specific kontextu inicioval mezižánrovou spolupráci, na kterou v tomto projektu navazujeme a dále ji rozvíjíme. Způsobem své realizace projekt zkoumá a otevírá možnosti soudobé výstavní praxe a role galerie v kontextu města a jeho komunity – funguje jako laboratoř, galerijní prostor nepojímá jako „výkladní skříň krásy“, nýbrž jako prostor živého dialogu a komunikace vícevrstevnatého příběhu, v jehož čtení je návštěvník aktivním účastníkem.
MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE
Součástí přípravných prací realizovaných za podpory Fondů EHP – Norských fondů byl na podzim 2022 workshop v norském Stavangeru realizovaný ve spolupráci s partnerskou institucí Detroit Kunsthalle vedenou norským kurátorem Kjetilem Detroit Kristensenem. V rámci něj zapojení umělci a umělkyně testovali různé metody soudobé práce s kolektivní pamětí a pamětí místa. Spolupráce s norskou alternativní institucí a jejím kurátorským výběrem umělců a umělkyň do projektu vnesla nové perspektivy a možnosti uchopení témat, s nimiž autorský kolektiv pracuje. Způsob kurátorského a mentorského vedení poměrně široké a různorodé umělecké skupiny vědomě kombinuje metody kolaborativní a nehierarchické práce. Jedním ze základů této kolektivní práce je společná komunikace a povědomí o tom, co kdo dělá a proč. V tomto procesu je kurátor osobou, která nejen že pečuje o umělce, jejich díla a jejich uspořádání v prostoru, nýbrž také o společnou komunikaci a tvorbu.
PARTICIPUJÍCÍ UMĚLCI A UMĚLKYNĚ
David Böhm & Jiří Franta › autorská dvojice; vycházejí z média kresby, ale její hranice překračují, důležité jsou pro ně procesuálnost, časosběrný princip, překonávání nástrah, prolínání médií, experimentování, dodržování a překračování pravidel, tvůrčí dialog, ironie, vážnost, hravost, věčná nedokončenost; autoři ústřední myšlenkové koncepce ostrova, do níž vstupují svými kresbami: objekty
Ian Mikyska › skladatel a intermediální umělec; v roce 2017 v rámci umělecké rezidence realizoval v Automatických mlýnech projekt smyslové procházky, která zprostředkovávala a otevřela vícesmyslové objevování genia loci místa; ve svém projektu pro Mlýnský ostrov principy své práce ještě dále rozvíjí se zaměřením na psaní a chůzi
Kristina Fingerlandová › vizuální umělkyně pracující na pomezí ilustrace, objektu, performance; v rámci tvůrčí rezidence v Automatických mlýnech v roce 2018 se prostřednictvím upcyklace oděvů zaměřovala na téma práce; s upcyklovaným textilním materiálem pracuje autorka i v kontextu Mlýnského ostrova
Tomáš Moravec › vizuální umělec, jehož projekty často souvisejí se změnou veřejného prostoru; autor na Automatické mlýny reagoval jedním ze svých ranných projektů již v roce 2009, kdy se vztahoval k tvarosloví fasády Gočárovy mlýnice; v této době továrna ještě fungovala, nyní ve svém projektu pro interiér nové GAMPY autor reaguje na téma práce, její cykličnosti a práce umělecké
Kateřina Jirsová › umělkyně dlouhodobě usazená v Pardubicích, členka kolektivu Offcity a realizátorka projektu, který v areálu Automatických projektů uskutečňovala jako členka autorské trojice; během své rezidence v Automatických mlýnech se zaměřila na veřejný prostor, v rámci jejích participativních workshopů vznikl např. mobiliář nebo sdílený bar pro Automatické mlýny; pro Mlýnský ostrov autorka vytváří sérii objektů z různorodých materiálů, jejichž prostřednictvím se dotýká otázek vztahů, spolupráce či ega
Ondřej Buddeus › spisovatel a básník, který pracuje s texty napříč médii; pro výstavu připravil program textových intervencí v rámci „dočasného trosečnictví“, pozvání přijaly další osobnosti současné poezie: Tereza Bínová, Milan Děžinský.a Alžběta Stančáková
Artur Magrot › vizuální umělec, který pro výstavu Mlýnský ostrov připravuje umělecko-architektonickou instalaci, která díla propojuje do jednoho organismu; autor ve spolupráci s tanečnicí a choreografkou (Kateřina Szymanski), a filosofem a pedagogem (Václav Jánoščík) realizoval v rámci umělecké rezidence v roce 2018 formát performativní videoprohlídky prostor mlýnů, v rámci které společně otevírali filozofické aspekty práce
NORŠTÍ SPOLUPRACUJÍCÍ UMĚLCI A UMĚLKYNĚ
Araiz Mesanza › baskická výtvarná umělkyně a ilustrátorka žijící a pracující v norském Oslu; vytváří dětské a autorské knihy, tisky, ilustrace a provozuje vlastní vydavatelství „TOKI press”
Alessandro Marchi › italský umělec působící v norském Oslu; jeho umělecká praxe se točí kolem člověkem pozměněné krajiny, identity, kapitalismu, nerovnosti, chaosu a veřejného prostoru; kromě toho je součástí autorské osobnosti/kolektivu „Rose Hammer“
Sayed Sattar Hasan › britský umělec žijící v norském Oslu; jeho práce zkoumá mýtus sebe a kolektivních identit, dědictví a sounáležitosti, zlomu mezi tradicí a změnou a potřebou znovuobjevení; kromě toho je také „Head of Institutional Emotions” v Detroit Kunsthalle
KURÁTORSKÁ DVOJICE
Šárka Zahálková › domovská kurátorka galerie GAMPA; dlouhodobě se zabývá tématy souvisejícími s uměním jako nástrojem společenské změny a uměním ve veřejném prostoru; spoluzaložila a vede platformu Offcity; absolvovala Fulbright-Masarykovo stipendium pro neziskový sektor v USA a jednoroční program „Curating & Commissioning of Contemporary Public Art“ na Valand Academy v Göteborgu; je doktorandkou Akademie výtvarných umění v Praze
Kjetil Detroit Kristensen › umělec, tvůrce výstav a zakladatel Detroit Kunsthalle v Norsku; jeho práce se zabývají postavením umělce, tématem moci, instituce a geopolitik; ve své kurátorské praxi se zaměřuje na hledání nových alternativ galerijního prostoru a rozvíjení různorodých strategií ohodnocování současného umění; je absolventem magisterského studia „Art & Public Space“ na Oslo National Academy of the Arts; absolvoval roční program „Curating & Commissioning of Contemporary Public Art“ na Valand Academy v Göteborgu
NĚCO NAVÍC
Ondřej Ježek, Tomáš Procházka & kolektiv hudebníků: Martin Lauer, Martin Režný, Jára Tarnovski, Jan Polívka, Václav Šafka › pod vedením zkušených experimentálních hudebníků proběhl v roce 2017 workshop, který využil celou budovu Automatických mlýnů jako hudební nástroj; výstupem workshopu se v témže roce stalo hudební album Studio Winternitz – to pro slavnostní otevření Automatických mlýnů po rekonstrukci připravujeme v aktualizované podobě k vydání na vinylu (mastering: Federsel, CSN, cover art: Aneta Lammrová, grafika: Tereza Drábková)
finanční podpora: Fondy EHP – Norské fondy, Ministerstvo kultury ČR, statutární město Pardubice
mediální podpora: Artikl, Artmap, Artalk.cz, Artyčok.tv, FlashArt
partneři: Detroit Kunsthalle (NO) & partneři v areálu Automatických mlýnů: Gočárova galerie, Nadace Automatické mlýny, Sféra
za další podporu děkujeme: CIDEM Hranice – divize CETRIS, Cukrovar Vrbátky a.s., KOH-I-NOOR HARDTMUTH - závod 1 Městec Králové, Karel Mařík – DASIS, Aeroklub Chrudim
-----Dokumenty ke stažení
TZ_GAMPA_Mlynsky_ostrov_zahajovaci_vystava.docx × 20230928 GAMPA INSTALACE foto Vojtěch Novák.zipFotografie z výstavy
Doprovodný program
+ Doprovodný program
Slyšení ve věci chůze
› so 17/2/2024 16:00
Chůze není pouze přirozeným způsobem pohybu a modem vnímání, ale interpretativním pohybem – krajinou i v nás samých. Je také nástrojem a někdy i tématem pro umělecké myšlení. Odpolední program v GAMPĚ se zaměří na chůzi a její přítomnost v uměleckých dílech vystavených v prostorách Galerie města Pardubic a Gočárovy galerie. Po ní bude následovat krátký chodecký workshop asémického psaní. Během něj vzniknou vizuální partitury pro koncert Iana Mikysky a Jakuba Švejnara. Ještě před tím, než si účastníci budou moci poslechnout zvukovou krajinu své chůze v hudební interpretaci, proběhne krátká přednáška Ondřeje Buddeuse o evoluci chůze a jejím vztahu k myšlení a pohybu po textové rovině.
Rodinná středa: Všechno lítá, co peří má
› st 21/2/2024 10:00
Všechno lítá, co peří má a nejen to! Pojďte s námi prozkoumat, co všechno může létat. Zabloudíme mezi mraky, proletíme se galerií a hlavně zažijeme dobrodružství letu. Jaké to je nafouknout balónek a zase ho pustit? Otevřená dílna pro děti i jejich rodiče či prarodiče. Prostor pro to se setkat, bavit i naučit.
Komentovaná prohlídka výstavou
› čt 22/2/2024 18:00
Poslední komentovaná procházka výstavou Mlýnský ostrov. Jak projekt vznikal a jak se během času trvání proměnil? Čeho se dotýká a jak jednotliví vystavující umělci a umělkyně spolu-pracovali. Zapojte se do společné diskuse nad vystavenými díly, jejich sdělením, estetikou, tvaroslovím. Nebojte se ptát na to, co Vás zajímá.
Tvůrčí neděle: Letecký den
› ne 25/2/2024 15:00
Už jste někdy letěli letadlem? Jaký to byl pocit? Pojďte si s námi poskládat letadlo z papíru. Víte, jak to udělat, aby doletělo co nejdál? Na cestu mu napíšeme tajné poselství, kampak asi doletí? Víkendová dílna, která nezůstane pouze dílnou, protože se na závěr zúčastníme i leteckých závodů, které proběhnou od 16:30 na velkém prostranství před galerií.
4& (Mathieu Chamagne: Apertures, Petr Vrba: trumpeta, elektronika)
› út 12/3/2024 20:00
V době mezi výstavami se GAMPA stává mimo jiné útočištěm pro krátkodobější umělecké projekty a performance. Jednou z takových dočasných intervencí je i tvůrčí setkání dvojice improvizátorů s dvěma velmi odlišnými přístupy k živé elektronické hudbě. Petr Vrba je neúnavným průzkumníkem neidiomatické improvizace pomocí trubky, klarinetů, syntezátorů, diy elektroniky nebo vibračních reproduktorů. Mathieu Chamagne vyvíjí interaktivní zařízení a zkoumá a zpochybňuje význam a roli hudebního prostoru při interpretaci elektronické hudby a stírá hranice mezi kompozicí, interpretací a improvizací. Jeho interaktivní instalace Apertures, kterou si s sebou do Pardubic přiveze, je objektem i nehaptickým zvukovým nástrojem pracujícím s gesty. Ve společné unikátní performance se setkávají jejich přístupy, nástroje a prostor galerie.