Co to znamená (a může vůbec existovat) ekologické umění? A jak se umělci ve své práci a životních postojích vyrovnávají s klimatickou změnou a znečištěním planety? Na přednášce konané v rámci výstavy Plastic Hearth načrtne Tereza Špinková možné odpovědi na tyto otázky.
Poslední čtyři roky byly nejteplejší za více než posledních 120 let (tzn. v moderních dějinách meteorologie). Extrémní výkyvy počasí jsou téměř na denním pořádku a kaskádovým způsobem z toho vycházejí dalekosáhlé důsledky pro veškerý život na planetě. V naší krajině je znatelný především nedostatek vody způsobený dlouhotrvajícím suchem v loňském létě a prognózy na letošní rok nevypadají o moc příznivěji. Po celém světě se vedou debaty o možnostech mitigace klimatické změny a adaptace na ní, přesto však velká část společnosti před touto skutečností zavírá oči. Alarmující zprávy od vědců, tedy těch nejpovolanějších, tak často vyznívají naprázdno. Ekologické otázky, ochrana přírody, znečištění planety a možný konec lidstva reflektují i umělci. Jak se vnímání problémů spojených se životním prostředí za posledních 70 let proměnilo? Jakou roli může umění hrát při komunikaci a řešení klimatické změny? Přehledová přednáška se zaměří na české prostředí v kontextu zahraničního umění a soustředit se bude především na díla posledního desetiletí. Naznačí možná východiska umělců, kteří s environmentální problematikou ve své tvorbě zacházejí a pokusí se vymezit s tím související pojmy. Zároveň ukáže možné směry: od politického aktivismu spojeného s úsilím o změnu až po poetičtější vyjádření zaměřené například na přírodu samotnou.
Tereza Špinková po absolvování studií dějin umění na UMPRUM pracovala především pro kulturní a neziskové subjekty. Nejdéle působila v neziskové organizaci Cesta domů, kde stála u zrodu pravidelných dobročinných aukcí. Dále založila a vedla dobročinné obchody Cesta domů a také pracovala jako výtvarná redaktorka ve stejnojmenném nakladatelství. Působila rovněž ve Fotograf Gallery, na Festivalu Fotograf, v rámci spolku Živé město, v Containall o.p.s., Kampusu FFUK Hybernská, INCIEN, Ekumenické akademii a FAMU. Ve své kurátorské praxi pracuje s projekty především v negalerijním prostředí. Každý rok organizuje výstavy v areálu zámku Valeč a od roku 2018 provozuje venkovní projekt Dreamland v pražské Libni. Témata výstav z velké části vycházejí z míst, kde se odehrávají, dotýkají se proměn přírody a (nejen) katastrofické vize budoucnosti. Dále se dlouhodobě věnuje problematice odpadů v environmentálně-společenské rovině a kontextu lokálního i globálního koloběhu nechtěného. Zaměřuje se především na textilní odpad, na facebookové stránce Příliš mnoho textilu upozorňuje na kauzy a problémy s ním spojené. Přispívá do časopisů Fotograf, Material Times, Sedmá generace a na web zajimej.se. V současnosti se zabývá otázkámi environmentální etiky a politické ekologie ve vztahu k umělecké tvorbě.