+ Archív výstav
Carlos Relvas: Lidé z Golegã › 27/6–18/8/2013
Carlos Relvas
Kurátoři: Pavlem Šmíd a Martina Vítková, ve spolupráci s Galerií Rudolfinum
VÝSTAVNÍ PROGRAM 2013
LIDÉ Z GOLEGÃ
Objevná výstava představuje přes sto let staré fotografie portugalského fotografa Carlose Relvase, dosud ukryté před zraky evropského publika. Na skleněných deskách v umělcově ateliéru v jeho rodné Goleze se donedávna skrývalo několik tisíc snímků významné umělecké i dokumentární hodnoty.
V současnosti se ateliér neznámého tvůrce špičkových kvalit mění v muzeum. Z jeho sbírek pro vás kurátor Galerie města Pardubic Pavel Šmíd vybral zajímavou kolekci téměř čtyřiceti portrétů a skupinových fotografií. Snímky zhotovené z originálních skleněných desek Vám přiblíží všední život obyvatel Golegy, dnes jednoho z partnerských měst Pardubic. Relvas překvapuje profesním umem a psychologickou hloubkou fotografovaných potrétů a dává nám nahlédnout tváří v tvář vzdálenému devatenáctému století a jeho lidem, kteří se nám v Relvasově objektivu zdají být tak blízcí.
Ve stejné době jako v Pardubicích představuje i pražská Galerie Rudolfinum průřez celoživotní Relvasovou tvorbou. Obě výstavy, pražská a pardubická, vznikaly ve vzájemné kooperaci a po jejich skončení bude celý soubor fotografií představen v Londýně a dalších evropských městech.
Vystavené snímky byly vyvolány pracovníky muzea v Goleze ze želatinových a koloidních skleněných originálních desek klasickou fotografickou technikou.
Výstava se koná pod záštitou MUDr. Štěpánky Fraňkové, primátorky města Pardubic.
POD PLACHTOU FOTOAPARÁTU CARLOS RELVAS
Carlos Relvas (1838–1894), doposud téměř neznámý tvůrce špičkových kvalit, fotograf-amatér v pravém slova smyslu, pro něhož nebyla fotografie povoláním, nýbrž celoživotní láskou, pocházel z rodiny bohatého farmáře a portugalské šlechty. Technické novinky druhé poloviny devatenáctého století, představované na průmyslové výstavě v Portu, jej nadchly a předurčily jeho celoživotní zájem.
Carlos Augusto de Mascarenhas Relvas de Campos se narodil v roce 1838 jako syn významného farmáře ve městě Golegã. Relvasova rodina byla finančně dobře situována a požívala v kraji vážnosti díky otcově dlouholetému působení ve funkci starosty města a díky kontaktům se dvorem ze strany rodiny jeho matky, Clementiny Amálie des Mascarenhas Pimenta, dcery hraběnky a hraběte z Podendes.
Carlos Relvas se začal zajímat o fotografii v roce 1861, kdy byl v Lisabonu založen Clube Photographico, první portugalská společnost pro fotografii. Relvas se sice nestal jejím členem, ale sledoval všechny aktivity této společnosti. V témže roce navštívil průmyslovou výstavu v Portu, kde jej nadchla zejména její fotografická sekce. Tam se také Relvas pravděpodobně poprvé setkal s nestorem a popularizátorem fotografie v Portugalsku, Wenceslauem Cifkou, portugalským umělcem českého původu.Tyto události se staly klíčovými impulzy pro Relvasovo celoživotní zaujetí fotografií.
Carlos Relvas se tematicky věnoval fotografii v celé její tehdejší šíři. Vynikající portrétista, dokumentarista všedního života města a okolí, fotograf muzejních památek, krajiny, zvířat. Ač se sám prohlašoval za fotografa-amatéra patřil k portugalské umělecké a intelektuální elitě, oceněn na mnoha mezinárodních fotografických výstavách a veletrzích. Významným okamžikem v jeho životě bylo jeho přijetí za člena Francouzské fotografické společnosti.
Poslední veřejnou prezentací Relvasových snímků za jeho života se v roce 1893 stala Světová výstava v Chicagu. V lednu roku 1894 Carlos Relvas umírá na otravu krve, následek zranění nohy při jezdecké nehodě. Bylo mu 55 let.