duben 2024
kalendář GAMPA
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1 2 3 4 5

+ Archív výstav

KAREL NEDVĚD: ORBIS PICTUS › 13/11–24/12/2014

KAREL NEDVĚD: ORBIS PICTUS

KAREL NEDVĚD

Kurátoři: Pavel Šmíd, Martina Vítková


VÝSTAVNÍ PROGRAM 2014


ORBIS PICTUS

Orbis pictus pardubického grafika Karla Nedvěda jsou kresby a kombinované techniky přetavené ve vlastní "ohnivou " filozofii. Expresivně laděné figurální kresby a experimentální malby nevytváří prostřednictvím štětce a tradičních barev. Nedvědovy "nemalované" obrazy vznikají máčením, napouštěním, napájením, protékáním, otáčením a nakláněním barevné matérie založené na lihových mořidlech na dřevo. Velkou inspirací je autorovi poválečná evropská, americká i asijská abstrakce. Abstrakce znamená zobecnění. Bez abstrahování nedokážeme ani přemýšlet, natož malovat. To neznamená, že by v Orbis Pictus nebyly uloženy informace a podoby související se světem jevů, lidí a hmotných věcí, jsou jen přetavené v barevnou kosmickou polévku gluonů a kvarků. Hudba sfér a svět jako znění, to je princip dobře známý z obrazů Františka Kupky, Bachovy hudby, ale i malby a teorií Paula Gauguina a Vasilije Kandinského.

Nedvědovy fotografie souvisí s cestami, jako kdyby v exponovaných obdélnících vyseklých z kamenů, písku a trávy dávných mystických míst dokázal vnímat i fragmenty tajného vědění ztracených civilizací. Snímky vystavuje ve dvojicích, skládá je a konfrontuje tak současnou realitu s emotivním poznáním a empatickým vyladěním se na ducha místa a ozvěny kroků intenzivních dob minulých.

Kresby z poslední doby, kompozičně i rukopisem redukované na lebky, čáry, frotáže a občas protržené rány, naprosto přesně vyjadřují okamžik, kdy svět jde člověku až na dřeň. Kresby tužkou, expresivní figury a velejemné frotované pozadí s destruktivně narušeným papírem napovídají, že autor občas šlape na ocas ďáblovi.

Karel Nedvěd své lihové hudební skladby tvoří s podobnou vnitřní zákonitostí, jako pracuje příroda. Stejně přirozeně jako vzniká ruda a krystaly, jako roste mech a vodní řasy, jako se pod paprsky slunce květiny rozvíjejí a kvetou. Barvy posílené lihem působí psychedelicky. Takto použité rozšiřují vědomí a znásobují nejen možnosti vidění lidského oka, ale i interpretační činnost mysli. Název podle knihy J. A. Komenského Svět v obrazech neoznačuje ilustrace, jde o proměny, o vteřinové zlomky z paměti stvoření světa.

Nejsilnější je autor tam, kde používá syté barvy, pigment, který probublává ze světa lávy, tekutého magmatu do světa vzduchu. Nemalý vliv má nápaditá, tvrdá, vášnivá, energicky rozpohybovaná a přitom poetická hudba, jež elektrizuje časoprostor jeho studia. Jeho oblíbení King Crimson míchají experimentální hudbu a elektronickou hudbu, psychedelický rock, heavy metal, novou vlnu, hard rock, gamelan, folk, drum and bass, funk a komorní vážnou hudbu s kompozičními strukturami jazzových otvíračů dveří. Stejně ve tvorbě Karla Nedvěda se dají najít prvky transcendentních i existenciálních přístupů v kombinaci s materiálovými postoji, zkrátka crossover. Tvary barev, které prohoří, mandaly, kříže, palimpsesty, by nebyly možné bez zkušenosti cest a snímání otisků duchovního bohatství pradávných kultur prostřednictvím fotoaparátu či frotáže. Nemalované obrazy odrážejí zkušenost práce s plechem a transparentním plastem osmdesátých let. Někde je ještě tušit dotek postmoderny, v geometrii ornamentu, ve stylizaci lidské figury, ale Orbis Pictus je velmi nadčasově pojaté plynutí časem, prostorem, hudbou, barvami, je to svět kosmu, člověka i svět Země s velkým Zet. Lze tu najít uzlové body, křížení, průniky, lesní křoviny, tajemný les, v němž se člověk může ztratit, být ztracen a zatracen. Touhle temnou hmotou prolétají vějířovité tvary, nebeské žebříky, zbloudilé šípy, občas se překvapeni zastavíme u vesmírné lodi ukryté v pralese. Lze mluvit o kresbách, malbách, otiscích, ale také o seriálech, v nichž se odvíjí a rozvíjí jednotlivá témata od vzniku světa, přes Bachovy fugy, Kupkovu Amorfu až k psychedelii. Svět je roh hojnosti i Pandořina skříňka.

–⁠ Výňatek z textu Martiny Vítkové pro katalog výstavy


Karel Nedvěd Karned (1957) se narodil v Příbrami, ale od roku 1960 žije převážně v Pardubicích. V roce 2007 zakotvil na statku v České Rybné, kde v klidu a inspiraci Vysočiny vznikala jeho vrcholná díla, monumentální série Orbis Pictus. Jako kdyby celý jeho předchozí život byl pouhou přípravou k sumě, která přišla až v okamžiku nuceného zklidnění na venkově. Cyklus je důkazem přijetí a zpracování všech celoživotních podnětů pocházejících z kontaktu se světem přírody a univerzem hlubokého lidského myšlení a přemítání o životě, z cest po světě, ze zážitků normalizace a rozporuplných událostí po sametu.

Původním vzděláním sklář, působil Karel Nedvěd většinu života jako profesionální grafik, upravoval knihy, časopisy, kalendáře a sbíral energii a odkládal čas do rezervoáru, který vyplnil v čistých bílých stěnách nového prostorného ateliéru ukrytého mezi kapradinami a popínavým břečťanem, kde za humny štěkají psy, zpívají ptáci a uvnitř duní punková muzika.

Nemaluji to, co je, ale to, co bylo, a možná to, co bude...

Doprovodný program

Program není momentálně k dispozici