čt 18/4 20:00
Raphael Rogiński (PL) • Šimanský Niesner
Jeho křehké album Talàn zařadila svatá trojice Pitchfork / The Quietus / The Wire mezi to úplně nejlepší z loňské úrody. Máme velkou radost, že v D29 vystoupí zcela zásadní osobnost současné středoevropské hudby, kytarista Raphael Rogiński. Spolu s ním zahraje neméně skvělé duo Šimanský Niesner, které představí svoji aktuální desku Jako doma.
Je to už několik let, co polský kytarista, skladatel a muzikolog Raphael Rogiński vydal oceňovaná alba Plays John Coltrane and Langston Hughes African Mystic Music a Plays Henry Purcell. Obě obsahovala skvostné a přitom odvážné interpretace mistrovských skladeb. Rogiński citlivě přetavil spiritualitu originálů do zvonivých arpeggií a neuchopitelných přízračných melodií. Radikální reinterpretace zároveň nesou stopy jeho zkušeností s jazzovou improvizací a bluesovými formami. Do Divadla 29 přijede Raphael Rogiński s loňskou ambientně křehkou a introspektivní deskou Talàn. Ta se mimo jiné objevila mezi nejlepšími alby roku podle renomovaných magazínů The Quietus a The Wire. „V jeho instrumentálních skladbách je numinózní síla – okouzlující, podivná, hemžící se přízraky. Rogińského hudba je temný les obývaný stíny, duchy a neviditelnými silami. Jeho hra působí jako kouzlo, které má udržet bytosti lesa v bezpečí a zároveň uctít divoké neznámo." Tak se například nad aktuálním albem rozplýval stylotvorný Pitchfork. Deska je silně ovlivněna Rogińského fascinací Černým mořem, jeho tajemstvími a geniem loci. Některé ze skladeb byly zkomponovány ve válkou postižené Oděse, pobřežním městě, které je často vnímáno jako brána mezi Evropou a Asií, a jsou inspirovany kulturou Středního východu i balkánským folklorem.
Rogińského etnomuzikologický výzkum se zaměřuje na zapomenuté tradice různých kultur. I prostřednictvím své hudby se stále snaží přenášet tradiční prvky do současnosti. Samotné slovo talàn, podle kterého Rogiński pojmenoval poslední album, je velmi staré, pravděpodobně skytské slovo, které lze přeložit jako „možná". Rogiński zmiňuje důležitost nejistoty, amorfního možná a tvrdí, že„odtud pochází můj hudební přístup – něco beru, abych něco jiného ztratil". V tomto koloběhu výpůjček, proměn a opětovného vracení si Rogiński našel svoje hudební zázemí, které se vyznačuje pozvolným improvizačním tokem znějícím starobyle i futuristicky, bluesovou dravostí i mistrovskou kompozicí.
Dvojice kytaristů Jakub Šimanský a Tomáš Niesner ve své tvorbě navazuje na tradici tzv. amerického primitivismu a obohacuje ho o český country/folkový romantismus nebo vlivy východní hudby. Americký primitivismus má původ v bluegrassové tradici amerického jihu, ale nekonvenční přístup k ladění, rytmice a mantrickému repetitivismu nalezl v asijské duchovní hudbě.
Jakub Šimanský se spolu s Tomášem Niesnerem potkal v kapele UNNA. Tehdy to ale bylo podstatně jiné, výrazně hlučnější. Jejich debut Tance neznámé z roku 2019 je ale ztělesněným klidem. Jen dvě proplétající se akustické kytary a čisté melodie. Tu hladivější, tu o něco divočejší, jinde zamyšlenější. Pro Šimanského byl vznik dua dalším krokem v jeho tvorbě v duchu amerického primitivismu, za sebou měl tehdy již dvě sólové studiovky. Niesnerův příchod výrazně rozšířil zvukové možnosti – přibyly barvy, harmonie i kontrasty. V roce 2022 dvojice vydala desku Všechno dobré a vloni pak album nazvané Jako doma. Oba kytaristé se narodili na konci osmdesátých let a vyrostli ve „městě bez paměti“. Jejich nová deska je pokusem, jak se vyrovnat se vzpomínkami na dětství prostřednictvím improvizací na akustické kytary. Aniž by potřebovali použít texty, jejich hudba na Jako doma kreslí obrázek Přerova, který je stejnou měrou meditativní i hravý, nostalgický i ponurý, a někdy dokonce ve svém přístupu až absurdní. Stejně jako bylo jejich dětství v Přerově.
Oba hudebníci se věnují také sólové tvorbě. Jakub Šimanský ještě před vznikem dua mj. vydal oceňované desky Face To Face Against American Primitivism In Eastern Europe Vol. I aVol. II. Tomáši Niesnerovi se na „enviromentálním" albu Bečvou podařilo propojit kytarové repetice a modulární syntezátory do silného tvaru, kterým okouzlil poslucače po celém světě.
Akci pořádá Divadlo 29 v rámci projektů Electroconnexion 2024 a Etnoconnexion za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.
www.raphaelroginski.bandcamp.com
www.simanskyniesner.bandcamp.com
vstupné: 200 Kč (studenti a ZTP na místě 50% sleva)