Barbora Polyxena Nowak: Arborio
Album Barbora nahrávala za pomoci Miroslava Tótha v Divadle 29.
Barbora Polyxena Nowak se plynule pohybuje mezi starou hudbou a současnou improvizační scénou. „Tyto dva světy propojuje hlavně improvizace. Každá z těch hudebních poloh je sice založena na jiných technikách a přístupu, ale v obojím nacházím podobnou svobodu a variabilitu.“ Bára vystudovala klasický klavír na pardubické konzervatoři, v současné době studuje cembalo na Akademii staré hudby v Brně. V poslední době pak experimentuje zejména s neortodoxními technikami hry na klavír, preparacemi a hraním uvnitř nástroje. „Když jsem poprvé slyšela Makrokosmos I George Crumba, naprosto to změnilo mé dosavadní vnímání klavíru. Začala jsem sama experimentovat, proběhlo pár skladatelských pokusů, až jsem dospěla do fáze, že mě naprosto pohltila improvizace založená na preparaci. Tehdy jsem potkala například skvělou klavíristku a skladatelku Elisabeth Harnik, nebo Reinholda Friedla, kteří mě velmi ovlivnili. V samotné volné improvizaci je mým velkým vzorem Cecil Taylor.“
Barbora spolupracovala mimo jiné s Pražským improvizačním orchestrem, Tomášem Niesnerem nebo s freejazzcoreovými Frisk a je součástí tria Nowak / Páchová / Raková, se kterým právě připravuje album. Do budoucna by se Bára kromě interpretace a improvizace ráda věnovala i komponování. „Komponovat hudbu bylo a je stále mým velkým snem. Má volná improvizace je ale vždy z jisté části také kompozicí, už jenom preparace klavíru určuje, které tóny budou jak znít, a z toho se odvíjí i témata a myšlenky, které si připravuji dopředu. Dále je v improvizaci důležitá i forma nebo alespoň časová představa její struktury. Velmi mě baví interpretovat například grafické partitury, kde se nepochybně jedná o kompozici, ale možností provedení je nekonečně mnoho.“
Arborio je Bářina debutová nahrávka. Nahrála ji za pomoci Miro Tótha (Shibuya Motors, Drť, Srnka, Dystopic Requiem Quartet) v pardubickém Divadle 29. „Rýže arborio na sebe úžasně váže různé chutě, které spojuje, podobně jako jsem se snažila při nahrávání spojit různé ruchy a zvuky s melodiemi a harmonií tak, aby výsledkem nebyl naprostý chaos, ale něco na způsob takového hudebního rizota.“
Album si můžete poslechnout a stáhnout zde > jipangu.bandcamp.com/album/arborio